Priče Edgara Alana Poa čitaju Igi Pop, Džef Bakli, Kristofer Voken i mnogi drugi

Written by on 10/06/2020

Godine 1849, pre više od 170 godina, Edgar Alan Po je pronađen mrtav u Baltimoru. Misteriozne okolnosti koje su pratile njegovu smrt verovatno su bile u vezi sa prevarom na izborima. Bio je to sramotan kraj života ispunjenog teškoćama, alkoholizmom i gubicima. Nakon mnogo mučnih godina tokom kojih je pokušavao da bude prvi američki pisac koji živi od svoje umetnosti, i mnogo neuspeha koje je doživeo, Po je uspeo da ostvari malo svojih ciljeva i jedva je uspevao da opstane finansijski. Samo je mali broj njegovih dela privukao pažnju i to najčešće negativnu, a među njima su i sada naširoko poznate pesme poput „Gavrana“. Savremenici poput Ralfa Valda Emersona prezreli su pesmu dok su Poa pisci kasnijih generacija, uključujući Vilijama Batlera Jejtsa, nazivali „vulgarnim“.

Ali kako svi znamo, tokom vremena je Po stekao priznanje pisaca, umetnika i filmskih stvaralaca koje je i najmanje zanimala misterija, horor ili natprirodno – tokom prošlog veka je to otišlo toliko daleko da je gotovo svaki umetnik koji se bavio mračnim temama interpretirao neko Poovo delo.

U kolekciji nazvanoj „Closed on Account of Rabies“ našlo se nekoliko Poovih čuvenih dela koje čitaju poznate ličnosti. Najpoznatiju poemu čuvenog autora, „Gavran“, čitao je „često zloglasni“ glumac Kristofer Voken – pesma u kojoj je stalnim ponavljanjem autor želeo da stvori „jedinstvo efekta“. Igi Pop je imao zadatak da oživi horor klasik „The Tell-Tale Heart“.

Manje poznatu Poovu pesmu pod nazivom „Ulalume“ čitao je Džef Bakli dok ga je pratila tiha muzika inspirisana Zapadom koja se savršeno uklopila u muzičarevu formalnu recitaciju. Upotreba muzike na ovoj kompilaciji je međutim izazvala podeljena mišljenja kod obožavalaca Poovih dela i, moramo priznati, da kod nekih izvedbi nije postignut željeni efekat. Kod Baklijevog izvođenja, muzika pojačava tenziju i stvara savršenu atmosferu u kojoj možemo da zamislimo sve scene koje nam je Po opisao. S druge strane, kod „Anabel Li“ koju čita Marien Fejtful, muzička podloga deluje preterano i nepotrebno.

Ovaj album iz 1997. godine sadrži još nekoliko dela koja čitaju, između ostalog, zvezde gotskog roka osamdesetih Dajmanda Galas i Gevin Frajdej, reditelj Abel Ferara, pevačica grupe Blondie Debi Heri i muzičar Dr Džon.

 

Izvor: openculture.com
Prevod: Dragan Matković


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



Current track

Title

Artist

Background