Pesme koje su definisale prethodnu deceniju
Written by Radio Laguna on 02/06/2020
Većinu decenija u popularnoj muzici definisali su žanrovi, formati ili geografija, ali prethodnu su možda najviše oblikovale platforme. Od Spotifaja, preko Epl mjuzika, Jutjuba, Amazona i Džej Zijevog Tajdala, brojevi iz striminga su uključeni u top liste singlova i albuma. Društvene mreže su srušile zidove stvorivši direktnu komunikaciju između umetnika i obožavalaca.
Rezultat svega toga je da je muzika postala istinski globalna i žanrovi su počeli da mutiraju i spajaju se. Latino i K-pop postali su osnovni žanrovi, a elektronska dens muzika je ušla u mejnstrim. Hip hop se izdigao na novi nivo i postao prodavaniji od roka po prvi put u istoriji. Tokom ove decenije izdvojile su se i dve mlade umetnice – Adel i Bili Ajliš – koje su svaka na svoj način personifikovale sadašnjost i budućnost popularne muzike.
Pred vama je BBC-jev vodič iz godine u godinu sa pesmama za koje mislimo da su definisale prethodnu deceniju. Možda one nisu naše omiljene ili najprodavanije te godine, ali je reč o pesmama koje su definisale muzičku podlogu prethodnih 10 godina.
2010. godina
A-strana: Adel „Rolling in the Deep“
Prva dva albuma ove pevačice, „19“ i „21“, bili su toliko popularni u Velikoj Britaniji da je u jednom trenutku prodavan po jedan primerak na svakih 7 sekundi. Veoma je čudno što se ovako neobična pesma za vrlo kratko vreme čula na sve strane. U osnovi je reč o delta bluzu koji mladi Britanci gotovo da nikada nisu čuli pre toga, ali ih to nije sprečilo da „Rolling in the deep“ plasiraju na vrh top-lista širom sveta. Ipak, verovatno su prateći vokali ono što je pesmu izdiglo u nešto izuzetno – hladni i osuđujući na mestima gde biste očekivali toplinu i umilnu harmoniju. Ovo je remek-delo u klasičnom, bezvremenom obliku.
B-strana: Robin „Dancing on My Own“
Jedna od najpoznatijih disko stvari decenije, ova pesma je ostavila veliki trag na dosadašnju karijeru švedske zvezde. Prva njena pesma koja je dospela na prvo mesto liste u zemlji iz koje potiče, „Dancing on My Own“ je gorko-slatka voajeristička priča o ženi koja sama pleše u prepunom klubu dok je gledaju njen bivši i njegova nova devojka. Iako deluje kao životno afirmativna pesma, reč je o mračnom popu u najboljem obliku koji postavlja šablon za budući brend osnaživanja žena koji će se dešavati tokom decenije.
2011. godina
A-strana: Lana Del Rej „Video Games“
Lizi Grant je mrtva. Živela Lana Del Rej. Grantova je godinama nastupala po njujorškim klubovima pod pravim imenom i objavila album koji je brzo potonuo ne ostavivši nikakav trag. Promena imena značila je novi početak. Na ekranima je osvanula drama iz šezdesetih – obučena poput glamurozne žene gangstera na ivici biblijskog pada. Uz mnoge optužbe da deluje veštački i da je marioneta u rukama svoje izdavačke kuće, Lanin omaž sumornim šezdesetim je bio grozničavo kinematografski.
B- strana: Rebeka Blek „Friday“
Samoobjavljene numere su postojale i pre interneta – još i u pedesetim, a upravo je Elvis potpisao ugovor nakon što je snimio samostalnu pesmu. Rebeka Blek je nastavila tradiciju, samo ju je unapredila za doba društvenih mreža. Sa svega 4000 dolara, Rebekini roditelji su neočekivano stvorili autotjun pop zvezdu od trineastogodišnjakinje čija je nevina proslava kraja radne nedelje postala svetski fenomen – preko 167 miliona pregleda na Jutjubu za samo četiri meseca. Ipak, društvene mreže su pokazale i svoju ružniju stranu: Blekova se susrela sa nezapamćenim sajber nasiljem i ljudima koji su „Friday“ nazivali „najgorom pesmom ikada“ i stvarali beskrajne parodije.
2012. godina
A-strana: PSY „Gangnam Style“
Na korejskom „gangnam“ znači „južno od reke“ i odnosi se na deo koji se smatra južnokorejskim Beverli Hilsom i mestom najskupljih nekretnina na svetu. Ali ne znate zato ovu reč – korejski reper PSY je ovaj deo Seula učinio poznatim poput Londona, Njujorka, Pariza i Minhena. Prvi K-pop hit koji je progutao svet, „Gangnam Style“ napravio je od PSY-ja nezapamćenu svetsku zvezdu. Da se ne lažemo, i danas znate da izvedete čuvenu koreografiju.
B-strana: Lordi „Royals“
Globalne pop zvezde retko kada potiču sa Novog Zelanda. Ali to se promenilo sa dolaskom Lordi, tinejdžerke koja je krajem 2012. izbacila ovu pesmu na SoundCloud platformi, da bi tokom sledeće godine postala planetarni hit. Minimalna produkcija stvorila je šablon za „oštriji“ pop zvuk koji će utabati stazu za druge velike uspehe poput blokbaster albuma „1989“ Tejlor Svift.
2013. godina
A-strana: Daft Punk „Get Lucky“ (sa Farelom Vilijamsom i Najlom Rodžersom)
Pre ove pesme, Daft Punk je imao relativno mirnu deceniju – njihov album iz 2005. „Human After All“ pokupio je slabe kritike nakon veoma uspešnog „Discovery“ iz 2001. Dvojac je okačio svoje robotske kape o klin i bio na turneji nekoliko godina, a zatim su nestali. Tek 2013. godine pojavila se nova pesma u čijem je stvaranju glavnu ulogu odigrao Najl Rodžers, legenda koju su upoznali čak 1997. na žurki. Pesmu je dodatno unapredio Farel Vilijams svojim vokalom i od nje je nastao najveći letnji hit godine.
B-strana: Robin Tik „Blurred Lines“ (sa TI-em i Farelom Vilijamsom)
Ovo je jedan od tri megahita u kojima je tokom 2013. učestvovao Farel Vilijams (uz gore navedeni „Get Lucky“ i samostalnu numeru „Happy“ iz crtanog filma „Despicable Me 2“). Na popularnost „Blurred Lines“ uticalo je nekoliko faktora. Spot u kome je malo toga prepušteno mašti – toples verzija spota je skinuta sa Jutjuba nakon nedelju dana, ali je to dodatno podiglo prašinu. Stih „I know you want it“ stvorio je problem sa pokretom #MeToo koji je počinjao da raste zbog čega je pesma zabranjena u studentskim klubovima u Velikoj Britaniji. A onda je usledila i tužba jer je pesma ukrašena klasikom Marvina Geja „Got To Get It On“. Tik i Vilijams su završili na sudu i 2015. izgubili zbog kršenja autorskih prava: pesma nije direktno iskopirala originalni zvuk, ali je reč o kopiji osećaja što je seizmatska promena u autorskim pravima koja će imati dalekosežne posledice u muzičkoj industriji.
2014. godina
A-strana: Mark Ronson i Bruno Mars „Uptown Funk“
Jeste li se ikada pitali kako bi zvučala nadograđena verzija „Walk The Dinosaur“ grupe Was Not Was? Izgleda da su i Bruno i Mark razmišljali upravo o tome. Ovaj hit iz 2014. godine uz koji su svi pevali – verovatno ste mogli da čujete kako se i vaša sudopera pridružuje pevanju – počistio je sve pred sobom na putu ka vrhu svetskih top-listi.
B-strana: Megan Trejnor „All About That Bass“
Hvalospev od početka do kraja, samo ne onakav na kakav smo navikli. Trejnorova nije bila pop zvezda pre ove pesme već je stvarala za druge, a onda je u saradnji sa Kevinom Kejdišom napravila ovaj hit za svega 40 minuta. Pozajmivši „doo-wop“ tropove (koje je obožavala otkad joj ih je otac prvi put pustio), Megan je od „All About That Bass“ napravila proslavu krupnijeg tela uz mnoštvo živopisnih opisa.
2015. godina
A-strana: BTS „I Need U“
Ovo je pop ekvivalent Marvelovom univerzumu. Kada je u pitanju uključivanje obožavalaca u veštački stvoren svet, retko koji bend može da stane rame uz rame sa kreativnom vizijom K-pop senzacije BTS. „I Need U“ je pesma sa njihovog drugog albuma „The Most Beautiful Moment in Life Part 2“ kojim su najavili svoj plan da od grupe, i samog K-popa, naprave senzaciju ne samo u jugoistočnoj Aziji već i širom sveta.
B-strana: Kendrik Lamar „Alright“
„We gon’ be alright“ – najjednostavniji refren koji je postao himna novog pokreta za građanska prava. Inspirisan putovanjem u Južnoafričku republiku, Lamar je spojio ritmove hitmejkera decenije Farela Vilijamsa sa pozivom na buđenje crne omladine jer problemi generacija iz prošlosti i dalje postoje. Dodatno je pesma postala simbol borbe kada je ovaj refren upotrebljen u protestima tokom pokreta „Black Lives Matter“ (Crni životi su važni). Stih „We gon’ be alright“ je od lako pamtljive fraze prerastao u čin prkosa.
2016. godina
A-strana: Bijonse „Formation“
Bijonsin šesti album „Lemonade“ razbio je sve kalupe kada je naprasno objavljen bez najave. Vodeći singl „Formation“ je napeto, beskompromisno izražavanje sopstvene boje kože i južnjačkog porekla (Kvin Bi, kako je zovu, često je optuživana da zaboravlja odakle potiče). Od stihova posvećenih onlajn tračevima („Y’all haters corny with that Illuminati mess”) do širenja južnjačke zastave uz „My daddy Alabama, Momma Louisiana”, ovo je prava himna osnaživanja Afroamerikanaca.
B-strana: Bili Ajliš „Ocean Eyes“
Ajlišova je iz blokova stigla sa direktnom namerom: njena prva pesma „Ocean Eyes“ je originalno napisana za bend njenog starijeg brata Fineasa O Konela. Prvobitno objavljena na platformi SoundCloud novembra 2015. godine, pesma je podigla prašinu još dok je Bili imala svega 13 godina i iza nje nije stajala izdavačka kuća, zbog čega je delovala kao neverovatno otkriće. Tekst je većinu podsetio na ono što je započela Lordi, a do kraja decenije Ajlišova će postati jedna od zvezda koje će definisati modernu pop muziku.
2017. godina
A-strana: Luis Fonsi i Dedi Jenki „Despacito“
Od Amazona do Arktika, od Grenlanda do Galapagosa – ovo je bila pesma 2017. godine. Saradnja dvojice Portorikanaca (u čiji je remiks kasnije uključen Džastin Biber) napravila je od ove pesme najveći latino hit još od „Makarene“ (20 godina ranije). Konačno je srušena ograda koja je sprečavala latino pop da upliva u talase engleskog govornog područja, a danas se to naziva „despasito efekat“ i zvezde poput Demi Lovato i Kamile Kabeljo iskoristile su svoj trenutak.
B-strana: Ed Širan „Shape of You“
U Velikoj Britaniji znate da ste uspeli kada vaša pesma završi u reklami za supermarket Marks & Spenser. Takav je slučaj bio i sa „Shape of You“. Iako je Širan bio već veoma poznat – punio je stadione na koncertima – ova pesma ga je lansirala u novu dimenziju popularnosti. Inspirisana pesmom „No Scrubs“ grupe TLC (što je i potpisano među autorima) pesma je postala najprodavaniji singl 2017. godine, a sledeće prva pesma koje je preslušana više od dve milijarde puta na Spotifaju. Prvobitno je „Shape of You“ napisana kao duet za Rijanu i Rudimental, ali je direktor Širanove izdavačke kuće uspeo da ga ubedi da je zadrži za sebe.
2018. godina
A-strana: Čajldiš Gambino „This is America“
Multitalentovani Donald Glover je bio na meti kritičara nakon što je producirao određeni broj albuma i singlova uz primedbu da je previše zauzet glumačkom karijerom da bi snimio hit. U svetu muzike poznat kao Čajldiš Gambino, Glover je stavio tačku na te priče objavljivanjem spota za „This is America“ koji je prikazivao život crnca u Americi 21. veka i delovao kao film koji moramo da pogledamo više puta.
B-strana: Arijana Grande „No Tears Left to Cry“
Koncert američke zvezde u Mančester areni 2017. godine bio je meta samoubilačkog bombaškog napada. Nakon toga je Arijana otkazala ostatak turneje i održala koncert „One Love Manchester“ nekoliko nedelja kasnije. Ova trauma će biti jedna od inspiracija za nastanak sledećeg albuma sa kog je „No Tears Left to Cry“ prvi singl. U spotu se pojavljuje pčela (simbol Mančestera) kao počast snazi neophodnoj da se izdrži težak period.
2019. godina
A-strana: Lil Nas Eks i Bili Rej Sajrus „Old Town Road“
Instrumentalna verzija ove pesme objavljena je 2018. godine, a napravio je holandski producent Jang Kio. Reper Lil Nas Eks je otkupio prava na pesmu za samo 30 dolara i dodao sempl bendža iz pesme grupe Nine Inch Nails, napisao tekst za jedan dan inspirisan teškim trenucima kroz koje je prolazio. „Old Town Road“ je odmah naišao na otpor kantri zajednice, a Bilbord ga je izbacio sa lista kantri muzike jer pesma nije bila dovoljno kantri. Ipak tu se priča ne završava jer je Bili Rej Sajrus uradio remiks i lansirao u stratosferu – pesma je bila 19 nedelja na prvom mestu američke top liste čime je postavljen rekord. Dok je pesma bila na vrhu liste, Lil Nas Eks (pravo ime mu je Montero Lamar Hil) se javno deklarisao kao homoseksualac čime je postao jedini muzičar koji je to uradio dok mu je pesma bila broj 1.
B-strana: Lizo „Juice“
Nakon solidnog uspeha pesme „Truth Hearts“ iz 2018. godine, Lizo je objavila hrabru himnu o prihvatanju sopstvenog tela koja je suptilna koliko i film o Transformersima. Refren: „It ain’t my fault that I’m out here gettin’ loose, Gotta blame it on the Goose, Gotta blame it on my juice, baby“ jedan je od najzaraznijih koji su ikada otpevani pa tako nije ni čudno da je ova pesma postala planetarni hit.
Celu plejlistu pesama koje su obeležile proteklu deceniju možete preslušati na našem YT kanalu:
Izvor: bbc.com
Prevod: Dragan Matković